Ga omhoog

Digitaal gastcollege Hogeschool Rotterdam

Gastcollege incidentenonderzoek– nu volledig digitaal – dat is wel wat anders

Zowel in 2018 als in 2019 hebben wij een gastcollege over incidentenonderzoek gegeven van drie lesuren aan tweedejaars studenten aan de Hogeschool Rotterdam, afdeling Chemische Technologie. Ook dit jaar heeft de Hogeschool gevraagd of wij dit gastcollege weer wilden geven. Dat hebben wij uiteraard toegezegd.

En toen kwam Corona en werden alle colleges volledig online gegeven.

Ons gastcollege bevat praktische oefeningen en is zeer interactief. Dan is het een groot verschil of je in een collegezaal zit of online. Hoewel we opeens een uitdaging voor ons zagen, hebben we niet getwijfeld of we het gastcollege wel of niet zouden geven. Uiteraard wilden wij het geven.

Het vereiste wel een wat andere voorbereiding. Hoe ga je online studenten in kleine groepjes de opdrachten laten maken? Hoe gaan die studenten hun resultaten delen? Hoe verzorg je goede interactie? Het waren immers wederom weer ca. 25 studenten.

Met z’n drieën, Laurean Dekker, onze afstudeerder Daniëlle van Halem en Marco van de Pavoordt, hebben we hiervoor oplossingen bedacht en die overlegd met de Hogeschool. Die werkte volledig mee aan de oplossingen en zo hebben we de studenten vooraf tijdelijke licenties op onze Tripod Bèta TR2 software gegeven, moesten ze zich in groepjes opdelen en woordvoerders aanwijzen.

Het college incidentenonderzoek hebben we gegeven op woensdag 13 mei 2020. Zoals gezegd, volledig online. Tijdens het college hebben wij alle drie een deel van de presentatie voor onze rekening genomen en de verschillende taken verdeeld, zodat de studenten de presentatie zagen, vragen konden stellen en antwoorden kregen, een filmpje konden zien, in kleine groepen de opdrachten konden maken en in de complete groep deze opdrachten konden bespreken.

Het was voor ons wat onwennig en erg intensief, maar het werkte goed en het was wederom erg leuk om te doen. Zoals elk jaar hebben we aan het eind van het college alle studenten gevraagd het college te evalueren. Naast wat aandachtspunten omtrent het digitaal college geven, zoals het meer in de camera kijken, waren de reacties positief en hadden de studenten graag nog meer willen horen. Gemiddeld werden we beloond met een mooie 7,9 als cijfer, dat is nagenoeg hetzelfde als de voorgaande jaren. Daar zijn we erg trots op. 

Wilt u meer weten, neem contact op met Marco van de Pavoordt.
 

Foto door Kevin Dooley