Het Integraal PRTR verslag

Het is weer de tijd van het jaar en zover ze nog niet binnen zijn zullen de brieven over het integraal PRTR verslag binnenkort weer binnen komen.

Maar, waarom krijgt u deze brief? Moet u eigenlijk wel rapporteren? En zo ja, wat moet er dan precies gerapporteerd worden? Dit zijn in onze ervaring de meest voorkomende vragen die bij bedrijven naar boven komen die een dergelijke brief ontvangen. Dit zijn de meest gestelde vragen die wij horen van bedrijven die zo’n brief ontvangen. Minder vaak gesteld, maar zeker relevant: wat als u geen brief heeft gekregen, maar toch moet rapporteren?

Wat is het Integraal PRTR verslag?

Het Integraal PRTR verslag is een jaarlijkse milieurapportage, waarin aangewezen bedrijven dienen te rapporteren over bijvoorbeeld afval, energie- en watergebruik en emissies naar lucht, water en bodem. Het PRTR verslag dient jaarlijks voor 1 april te worden ingediend.

Voor welke bedrijven geldt het PRTR verslag?

Welke bedrijven verplicht zijn een dergelijk verslag op te stellen vloeit voort uit de Europese Verordening (EG) nr. 166/2006 “betreffende de instelling van een Europees register inzake de uitstoot en overbrenging van verontreinigende stoffen”. Afgeleid van de Engelse benaming “Pollutant Release and Transfer Register” wordt dit ook wel de PRTR-verordening genoemd.

In Nederland is middels wet- en regelgeving een nadere invulling gegeven aan de rapportageverplichtingen, waaronder het verplichte gebruik van de e-MJV (elektronisch milieujaarverslag) module voor het indienen van het verslag.

Hoewel er de nodige uitzonderingen en aanvullingen zijn, kan globaal gesteld worden dat de kans groot is dat u een PRTR verslag op dient te stellen indien binnen uw bedrijf een ippc-installatie aanwezig is. Voor aangewezen bedrijven geldt hoe dan ook de rapportage plicht, ook al heeft u geen brief ontvangen om het PRTR verslag in te dienen.

Ik ben geen aangewezen bedrijf en toch moet ik rapporteren?

Behalve het PRTR verslag kan het zijn dat u, vanwege aanwijzingen in het Besluit activiteiten leefomgeving, verplicht bent om te rapporteren over zeer zorgwekkende stoffen (ZZS). Dit zijn in grote lijnen stoffen (aangetoond) kankerverwekkend, mutageen of giftig voor de voortplanting zijn.

Er dient iedere 5 jaar gerapporteerd te worden over de mate waarin zeer zorgwekkende stoffen in de lucht of het water worden geëmitteerd en de mogelijkheden om de emissies van ZZS te voorkomen of te beperken.

Voor de rapportage over de emissie is het ook verplicht de e-MJV module te gebruiken. Een aantal belangrijke verschillen met het PRTR verslag zijn dat de er geen algemene indieningsdatum (voor 1 april) geldt en dat ook de drempelwaarden die vanuit de PRTR verordening niet van toepassing zijn.

Als u niet verplicht bent om een PRTR verslag in te dienen, maar wel moet rapporteren over ZZS, kan het zijn dat u geen brief ontvangen heeft. Er wordt van bedrijven verwacht dat zij op dat moment zelf een account aanvragen om de ZZS rapportage in te dienen.

Ik moet rapporteren, hoe nu verder?

Als uw bedrijf is aangewezen om te rapporten betekent dat nog niet per definitie dat er ook daadwerkelijk een verslag moet worden opgesteld en ingediend. Voor de diverse onderdelen waar over gerapporteerd dient te worden zijn drempelwaarden gesteld, waarboven gerapporteerd moet worden. Toetsing aan deze drempelwaarden dient per verslagjaar plaats te vinden. Hierdoor kan het zijn dat u het ene jaar wel en het andere jaar niet (over een bepaald onderdeel) hoeft te rapporteren.

Bedrijven die onder de PRTR verordening vallen zijn verplicht een Meet- en Registratiesysteem (MRS) te hebben waaruit de voor de rapportage benodigde informatie gehaald kan worden. In de praktijk blijkt echter dat bedrijven op verschillende wijze invulling geven aan dit MRS en is het niet eenvoudig gebleken om tijdig alle noodzakelijke informatie te verzamelen. Als deze informatie snel beschikbaar is, kan ook snel beoordeeld worden of er überhaupt gerapporteerd dient te worden en welke eventuele aanvullend informatie noodzakelijk is om het verslag op te stellen en in te dienen.

Verslag in ingediend, wat staat ons nu te wachten?

Na indiening van het verslag beoordeelt het bevoegd gezag de ingevoerde gegevens op volledigheid, juistheid en consistentie. Deze beoordeling moet voor 30 juni van het betreffende jaar zijn afgerond en kan leiden tot akkoord op de rapportage of aanvullende vragen. Deze termijn kan door het bevoegd gezag verlengd worden tot uiterlijk 30 september. Uiterlijk op 30 september dient het bevoegd gezag de gegevens aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat te sturen.

Hulp nodig met de verslagen?

Wij ondersteunen bedrijven bij het verzamelen van informatie, het beoordelen of rapportage nodig is en bij het invullen en indienen van de e-MJV module. U bepaalt zelf welke mate van ondersteuning u wenst: van advies op één onderdeel tot het volledig uitbesteden van het verslag. Ook bij het opstellen van ondersteunende documenten, zoals een Oplosmiddelenbalans of reductieprogramma, kunnen wij helpen.

Heeft u vragen of wilt u ondersteuning bij het Integraal PRTR verslag of andere rapportages via de e-MJV module? Neem contact op via info@kuiperburger.nl  of bel 085-044 26 00. We helpen u graag!

 

Geef een reactie